Često se desi da kada pomenemo da ne koristimo kozmetiku testiranu na životinjama, kao odgovor dobijemo neslanu šalu poput „A šta, uzmu zeca da ga šminkaju, pa mu to smeta?!“. Premda bi i to bilo neprihvatljivo, realnost je daleko gora. Životinje na kojima se kozmetika i njeni sastojci najčešće testiraju jesu zečevi, ali među njima su i morski prasići, pacovi, miševi i psi, a sami testovi imaju nebrojeno mnogo surovih oblika. Ove životinje radi profita unakazuju i truju kompanije koje nikada ne okončavaju takmičenje među sobom – jer kako bi onda konstantno puštali u prodaju nove, „unapređene“ proizvode koje „prosto morate imati“?
Nažalost, postoji nezamislivo veliki broj različitih testova koji se vrše na životinjama. Ovo su neki od najčešćih:
- The Draize test: Ovaj test podrazumeva nanošenje hemijskih supstanci direktno u oči životinja. Nekada se koriste i mašine koje drže kapke životinja otvorenim, a supstanca ostaje u očima i do 14 dana. Ukoliko nakon testiranja životinja pati od nepovratnih povreda, biva ubijena, a ukoliko njeno stanje može da se poboljša (onoliko koliko je dovoljno da ostane u životu), životinja se „ispira“ i „koristi“ ponovo.
- Korozija i iritacija kože: Ukoliko žele da otkriju koliko određene hemijske supstance iritiraju kožu, naučnici briju delove krzna (obično zečevima) i nanose supstance direktno na kožu. Preko kože se stavlja gaza, a životinje pate od opekotina i izjedanja kože i do 14 dana.
- Osetljivost kože: Ovi eksperimenti podrazumevaju nanošenje hemijskih supstanci na kožu ili njihovo ubrizgavanje ispod kože, kako bi se otkrilo da li supstanca ima potencijal da izazove alergijsku reakciju. Ovakva tortura često izaziva čireve i upale.
Da li postoje alternative?
Prestanak testiranja na životinjama ne znači stavljanje ljudi u opasnost, niti zaustavljanje naučnog progresa. Štaviše, alternativne metode su se pokazale kao tačnije u procenama reakcija ljudskog organizma, što čini tako testirane proizvode bezbednijima! Neke od alternativnih metoda su in vitro kultivacija tkiva, upotreba doniranog ljudskog tkiva, računarski modeli i istraživanja na volonterima (obično u kasnijim stadijumima provere bezbednosti za upotrebu).
Šta tačno podrazumeva cruelty free (CF) status brenda?

Možemo smatrati da je brend cruelty free tek ukoliko ispuni nekoliko uslova:
- Ne testira gotove proizvode na životinjama u bilo kom delu proizvodnje;
- Njegovi dobavljači ne testiraju sirovine, sastojke i proizvode na životinjama;
- U njihovo ime se ne vrši testiranje na životinjama od strane trećih lica;
- Ne testira na životinjama tamo gde to zakon zahteva (npr. u Kopnenoj Kini).
Zanimljivo je da termin cruelty free (bez surovosti), iako bi to bilo sasvim logično, ipak ne podrazumeva da je proizvod veganski, odnosno da ne sadrži sastojke životinjskog porekla. Postoje brojni primeri CF neveganskih proizvoda, ali i veganskih proizvoda koji su testirani na životinjama. Dakle, jedno nažalost ne isključuje drugo, ali to ne bi trebalo da vas obeshrabri – nije nimalo teško naći CF veganske proizvode za sve svoje potrebe!
Kako saznati da li je određeni proizvod cruelty free i veganski?
Laboratorije su daleko od naših očiju i retko imamo šansu da vidimo šta se dešava u procesu proizvodnje, ali dovoljna je znatiželja i dobra volja da se proveri da li neki brend koristi ove metode ili ne. Vredni izvori koji uzimaju u obzir sve stavke cruelty free i veganskog statusa su Ethical Elephant i Cruelty Free Kitty. Ukoliko brend ne možete da pronađete na njihovim listama, ne uspevate da pronađete informaciju na internetu, možete probati da kontaktirate konkretnu kompaniju. Nemojte se snebivati da pišete firmama čiji vas proizvodi zanimaju – to će ih motivisati da jasnije obeležavaju svoje proizvode i pomoći će im da razumeju da je njihovim kupcima stalo do etičkog odnosa prema svetu oko nas.
Na sledećim slikama se nalaze najčešći CF i veganski sertifikati koji ti mogu pomoći u identifikovanju statusa proizvoda.
LOGOI NAJČEŠĆIH CRUELTY-FREE SERTIFIKATA

LOGOI CRUELTY-FREE I VEGANSKIH SERTIFIKATA
